Spirulina – pomoc w odchudzaniu i detoksie organizmu

2022-11-24
Spirulina – pomoc w odchudzaniu i detoksie organizmu

Spis treści:

  1. Czym jest spirulina?
  2. Naturalne sposoby na odchudzanie – jak działa spirulina
  3. Spirulina – dobry pomysł na detoks organizmu?
  4. Jakie preparaty ze spiruliną kupować?
  • Naturalność

Czym jest spirulina?

Spirulinę zaliczamy do superfoods, czyli superżywności. Co to dokładnie oznacza? Nazwą superfoods określamy produkty pochodzenia roślinnego, które zawierają dużą ilość korzystnych dla ludzkiego zdrowia składników. Najczęściej są one mocno skoncentrowane i ich duża ilość przypada na małą masę produktu. Bardzo często są to rośliny, które od tysięcy lat były używane w medycynach ludowych różnych kultur jako leki na wiele dolegliwości. Do nich właśnie należy spirulina (Spirulina Platensis) – mikroalga, która oglądana pod mikroskopem wygląda jak maleńka zielona spirala. Ten mikroskopijnych rozmiarów glon jedną z najstarszych form życia na Ziemi – rozwija się na naszej planecie już od ok. 3-3,5 miliarda lat. Spirulina jest cyjanobakterią (sinicą) i można ją znaleźć w czystych, słodkich wodach jezior czy bagien, ale także w słonych morzach i oceanach. Jej niezwykłe właściwości znali już starożytni Aztekowie, którzy uprawiali spirulinę w jeziorach Ameryki Południowej i Środkowej. Po wysuszeniu i sproszkowaniu stanowiła uzupełnienie diety wojowników i długodystansowych biegaczy azteckich – ze względu na swoje silnie odżywcze działanie. W czasach współczesnych spirulinę na masową skalę pozyskiwano już w latach 70. XX wieku – hodowano ją głównie w morskich wodach Azji i  Ameryki Północnej. Jako suplement była od dawna szeroko rozpowszechniona w Azji, od kilkunastu lat podbija także Europę i Amerykę. I nie bez powodu – jej działanie na ludzki organizm jest tak niezwykłe, że spirulina jest rekomendowana jako uzupełnienie diety astronautów podczas długich wypraw w kosmos! Jej stosowanie zaleca zarówno NASA (Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej), jak i Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

  • Naturalność

Co zawiera spirulina?

Do tej pory na całym świecie opublikowano ponad 2300 prac naukowych na temat spiruliny.  Wiemy więc na pewno, że jest ona bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka, stanowiącego aż 77% suchej masy spiruliny. Ma go aż 5 razy więcej niż mięso, choć należy pamiętać, że w białku zwierzęcym występują korzystniejsze dla człowieka proporcje aminokwasów. Tym niemniej spirulina jest jednym z najcenniejszych źródeł białek roślinnych i świetnie sprawdza się jako uzupełnienie diety roślinnej. Co jeszcze się w niej znajduje?

  • Beta-karoten  – spirulina zawiera go aż o 3100% więcej niż marchewka
  • Potas
  • Magnez
  • Wapń – ma go aż o 180% więcej niż pełnotłuste mleko
  • Witaminy C, E i z grupy B
  • Kwas g-linolenowy  – mający silne działanie przeciwzapalne
  • Żelazo – zawiera go aż o 5100% więcej niż szpinak

Tak bogaty skład oznacza, że nawet spożywając niewielkie ilości spiruliny dostarczasz sobie ogromnej ilości cennych składników odżywczych. A to jeszcze nie wszystko –  dzięki zawartości kwasów fenolowych, tokoferoli i beta-karotenu spirulina ma właściwości antyoksydacyjne. Wykazano także, że zwiększa aktywność systemu odpornościowego i ma działanie antywirusowe, wpływa także stabilizująco na ciśnienie tętnicze i poziom cukru we krwi.

Naturalne sposoby na odchudzanie – jak działa spirulina?

Poza silnie odżywczym działaniem spirulina zyskała sobie opinię naturalnego środka wspierającego odchudzanie. Czy preparaty zawierające sproszkowaną mikroalgę rzeczywiście pomagają zmniejszyć masę ciała? Pytamy o to naszego eksperta. 

Zdaniem eksperta:

Spirulina sama w sobie nie działa odchudzająco, ale ma dużo fenyloalaniny – aminokwasu, który tłumi łaknienie, więc zażywając ją szybciej będziemy syci. Do tego zawiera sporo tzw. miękkiego błonnika, który wyściela przewód pokarmowy. Tworzy on rodzaj filmu z różnych glukanów, który powleka jelita i sprawia, że dużo wolniej i słabiej wchłaniają się w nich cukry i tłuszcze. Jednocześnie spirulina już w niewielkiej ilości preparatu zawiera dużo białka i składników odżywczych, więc dobrze uzupełnia dietę redukcyjną. Zawiera także kwas linolowy, który przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej i zmniejsza działanie enzymów sprzyjających jej magazynowaniu. 

Izabela Czajka, dietetyk

Warto jednak pamiętać, że samo zażywanie suplementów na odchudzanie – nawet zawierających zmniejszającą łaknienie spirulinę – nie da Ci upragnionych efektów. By zdrowo i na długo schudnąć musisz zmienić styl życia, wprowadzić zdrową dietę i zwiększyć ilość aktywności fizycznej (na naszym blogu sprawdzisz, ile kalorii musisz spalić, by schudnąć 1 kg). Jeżeli jednak borykasz się z nadmierną masą ciała ze względu na insulinooporność, spirulina może wesprzeć Cię w walce o szczupłą sylwetkę, ponieważ zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę. Jak wykazują badania, suplementacja spiruliną miała pozytywny wpływ na redukcję glukozy we krwi u diabetyków. 

Spirulina – dobry pomysł na detoks organizmu?

Żyjemy w coraz bardziej zanieczyszczonym środowisku. Smog w powietrzu, zanieczyszczenia w wodzie, mikroplastik dosłownie wszędzie – ludzkie organizmy muszą mierzyć się z coraz większą ilością szkodliwych substancji pochodzenia chemicznego, z którymi dotąd miały minimalny lub żaden kontakt. Jak sobie z tym radzą? Dokonując samooczyszczenia. W Twoim organizmie działa cały system oczyszczający krew – bo to do niej w końcu trafiają toksyny z wody, powietrza i pożywienia.  Główną „oczyszczalnią” jest wątroba, toksyny eliminowane są również przez nerki, jelita, płuca, układ limfatyczny i skórę. Procesy naturalnego oczyszczania organizmu możesz wesprzeć odpowiednio się odżywiając. Tu właśnie pojawia się spirulina, która jest uważana za środek wspierający procesy detoksykujące, m.in. dzięki jej wrodzonej zdolności do wiązania metali ciężkich. Posiada ona także właściwości alkalizujące, czyli zmieniające środowisko na bardziej zasadowe – proces odkwaszania wspiera pracę wątroby.  

Zdaniem eksperta:

Spirulina zawiera m.in. cyjanokobalaminę czyli witaminę B12, która wiąże metale ciężkie – warto więc stosować ją, gdy chcemy oczyścić z nich organizm. Należy jednak pamiętać, że dostępna na rynku spirulina pochodzi z różnych źródeł, jest hodowana m.in. w Afryce i Ameryce Północnej. Mogą znajdować się w niej zanieczyszczenia, dlatego warto kupować preparaty od sprawdzonych producentów.  Warto także przypomnieć, że nie każdy może zażywać spirulinę. Nie mogą zażywać jej osoby stosujące leki immunosupresyjne (tłumiące, lub zmniejszające odpowiedź odpornościową organizmu), które podaje się m.in.  po przeszczepach. Nie należy także stosować spiruliny podczas przyjmowania leków przeciwzakrzepowych ani u osób cierpiących na fenyloketonurię. 

Izabela Czajka, dietetyk

Spiruliny bez konsultacji z lekarzem nie należy podawać dzieciom, kobietom ciężarnym i karmiącym piersią. Jej suplementację powinny skonsultować z lekarzem także osoby cierpiące na cukrzycę typu 2 i reumatoidalne zapalenie stawów. Spirulina pochodzenia morskiego może zawierać wysokie dawki jodu i nie powinni zażywać jej pacjenci uczuleni na jod, z nadczynnością tarczycy i chorobą Hashimoto (nadmiar jodu nasila stan zapalny).  W ich przypadku zaleca się konsultację lekarską także przed zastosowaniem spiruliny pochodzenia słodkowodnego. 

Jakie preparaty ze spiruliną kupować?

Najlepiej certyfikowane i ze sprawdzonego źródła. To, czy wybierzesz spirulinę sproszkowaną, w tabletkach lub sprasowaną w plasterkach zależy wyłącznie od Twoich upodobań i tego, w jakiej formie będzie Ci wygodniej włączyć spirulinę do diety. 

Zdaniem eksperta:

Spirulinę w proszku można zamrozić – wcześniej mieszając jej łyżeczkę z sokiem lub wodą. Taką mieszaninę wlewamy do pojemnika na kostki lodu, zamrażamy i możemy używać później do koktajli i innych przepisów. Zalecane jest także, by miksować ją z selerem naciowym i pomarańczą. Zależnie od potrzeb kurację spiruliną można przeprowadzać w dwu, cztero lub sześcio tygodniowych cyklach.

Izabela Czajka, dietetyk


W Nabea znajdziesz wiele preparatów zawierających wysokiej jakości spirulinę pochodzącą ze sprawdzonych źródeł. Mamy spirulinę z organicznych upraw, certyfikowaną biospirulinę, mikroalgę pochodzącą z Pacyfiku, a także spirulinę w połączeniu z chlorellą i acerolą – superwitaminową bombę idealną do wsparcia organizmu jesienią. Zapraszamy na zakupy!

Bibliografia:

  1. Tang G., Suter P.: Vitamin A, nutrition and health values of algae: spirulina, chlorella, and dunaliella. J. Pharm. Nutr. Sci. 2011, 1, 111–118. 
  2. Falquet J.: The nutritional aspects of spirulina. 2012. 
  3. Miranda  M.S., Cintra  R.G., Barros  S.B.M., Mancini-Filho  J.: Antioxidant activity of the microalga Spirulina maxima. Braz. J. Med. Biol. Res. 1998, 31, 1075–1079. 
  4. Mohan A., Misra N., Srivastav D., Umapthy D., Kumak S.: Spirulina – the nature`s wonder: a review. Sch. J. App. Med. Sci. 2014, 2(4C), 1334–1339. 
  5. Lowry  O.H., Rosebrough  N.J., Faar  A., Randall R.J.: Protein measurement with folin phenol reagent. J.  Biol. Chem. 193, 265–275. 
  6. Capelli B., Cysewski G.R.: Potential health benefits of spirulina microalgae. Natura Foods 2010, 9(2), 19–26. 
  7. Gershwin M.E., Belay A.: Spirulina in human nutrition and health. CRC Press, Boca Raton, FL, USA 2000.
  8. Ekiert K., Dochniak M.: Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek? Piel. Zdr. Publ. 2015, 5, 4, 401–408.
Pokaż więcej wpisów z Listopad  2022
Zaufane Opinie IdoSell
4.72 / 5.00 4170 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-02-23
Niezwykle sprawna przesyłka.
2024-02-16
Zamówienie realizowane bardzo sprawnie i szybko :)
pixelpixelpixelpixel