Kobiety w ciąży i młode mamy

Suplementy dla kobiet w ciąży – które warto stosować?

Każda przyszła mama chce, żeby przebieg ciąży i rozwój dziecka następowały w jak najlepszy sposób. Dlatego dużo z nich chętnie sięga po suplementy dla kobiet w ciąży.Wiele mikroelementów i makroelementów dostarczamy naszemu organizmowi w codziennej, zbilansowanej diecie. Jednak w okresie ciąży czy karmienia piersią, tak specyficznych przecież dla organizmu, równowaga ta może zostać zachwiana i zalecane będzie uzupełnienie określonych składników.

Suplementacja powinna zawsze mieć miejsce w przypadku niedoborów określonych składników lub w innych, uzasadnionych sytuacjach i zawsze przebiegać pod kontrolą lekarza. Istnieje jednak 5 substancji, które w przypadku kobiet w ciąży powinny zostać włączone do suplementacji. Są to: kwas foliowy,kwasy DHA, jod, witamina D oraz żelazo.

Suplementy dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią – co przyjmować?

Suplementy dla kobiet w ciąży powinny zawierać zbilansowany miks najpotrzebniejszych składników. Musi być to kompleksowa, wielowarstwowa formuła o jak najwyższej wartości odżywczej. Dla prawidłowego rozwoju dziecka warto, by kobiety w okresie ciąży przyjmowały w szczególności kwas foliowy.

Suplementacja kwasu foliowego jest bardzo ważna ze względu na to, jak foliany wpływają na rozwój ośrodkowego układu nerwowego u dzieci. Badania podają, że u dzieci kobiet przyjmujących kwas foliowy ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej np. rozszczepu kręgosłupa, jest o 72% niższe niż w przypadku, kiedy rodzicielki nie suplementowały tego składnika.

Rekomendowana dzienna dawka to 0,4 mg tej substancji. Warto również przyjmować kwas foliowy razem z codziennymi pokarmami. Jest go szczególnie dużo w warzywach liściastych, np. szpinaku lub kapuście, a także w burakach, orzechach czy ziarnach zbóż.

DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy, jest jednym z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3). Jego odpowiednia ilość dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka już na poziomie komórkowym – zapewnia m.in. prawidłową ostrość wzroku oraz prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka, zapobiega również wystąpieniu depresji poporodowej u matki.

Kwas DHA pozwoli zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu i rozwinięcia stanu przedrzucawkowego. Występuje naturalnie w rybach, jednak warto ograniczyć spożycie ryb morskich ze względu na możliwą zawartość rtęci. Rekomendowana suplementacja to 200 mg tej substancji u wszystkich kobiet w ciąży.

U kobiet ciężarnych bardzo często występuje niedobór żelaza.Przyczyną są coraz większe potrzeby rosnącego dziecka, a także łożyska, błon płodowych czy zwiększającej swoją objętość macicy.

Niedobór żelaza może powodować niedokrwistość u kobiet ciężarnych.Warto w tym przypadku jeść dużo produktów zawierających żelazo. Są to: mięso, podroby, buraki, natka pietruszki czy rośliny strączkowe.

Suplementy dla kobiet w ciąży – kiedy zacząć brać?

Nie wszystkie suplementy dla kobiet w ciąży powinno się brać od razu od momentu poczęcia. Niektóre z nich warto przyjmować już w czasie starania się o dziecko, inne w określonym trymestrze ciąży, a niektóre jeszcze w czasie karmienia piersią.

Kwas foliowy jest jedną z najważniejszych witamin, które powinny przyjmować panie w okresie ciąży, a nawet już sześć tygodni przed etapem starania się o dziecko. W przypadku kobiet w ciąży najistotniejsze jest pierwsze dwanaście tygodni, ponieważ wtedy ma miejsce organogeneza, czyli powstawanie i kształtowanie narządów u dziecka.

Suplementacja kwasu foliowego powinna trwać przez całą ciążę, a później także okres karmienia piersią.Warto, aby preparaty zawierające kwas foliowy były dodatkowo wzbogacone owitaminy B6 i B12, które usprawniają przebieg cyklu foliowego.

Od drugiego trymestru ciąży należy suplementować witaminę D, jednak już w momencie potwierdzenia tego, że kobieta spodziewa się dziecka, można rozpocząć podawanie tego składnika. Zalecaną dawką w przypadku niewystarczającej diety jest 1500-2000 IU na dobę. 

Jest to istotne w okresie ciąży,ponieważ wpływa korzystnie na mineralizację kości, pomaga w utrzymaniu ciąży i ma znaczenie w modulacji aktywności jajników. Korzyści ze stosowania witaminy D są długotrwałe dla prawidłowego rozwoju dziecka nawet wtedy, gdy już się urodzi.

Pierwiastkiem mającym ogromne znaczenie dla kobiet w ciąży jest jod, choć warto zacząć go przyjmować nawet zanim na teście ciążowym pojawią się dwie kreski. Pozytywnie oddziałuje na rozwój neuropsychologiczny pociechy, zmniejsza również ryzyko poronienia. Dobowe zapotrzebowanie wynosi 250 µg.

ilość znalezionych towarów: 19

Jakie suplementy diety dla kobiet w ciąży?

Ciąża to szczególny okres w życiu kobiety. Organizm zwiększa wówczas zapotrzebowanie na wiele składników kluczowych dla rozwoju dziecka. Składniki, które warto suplementować już od pierwszych dni ciąży a nawet w okresie starania się o dziecko, to: kwas foliowy, kwas DHA, jod, witamina D oraz żelazo.

Witaminy polecane dla kobiet w ciąży

Wybierając witaminy dla kobiet ciężarnych, warto zwrócić szczególną uwagę na ich skład i zawartość poszczególnych pierwiastków. W zależności od tego, na którym etapie się znajdujemy - czy jest to dopiero przygotowanie się do ciąży, pierwszy, drugi czy trzeci trymestr, lub może już okres laktacji - zapotrzebowanie na poszczególne składniki będzie się zmieniało. W związku z tym, na każdym z tych etapów będziemy potrzebowali innych witamin.

Kwas foliowy warto suplementować przez całą ciąże, a także w okresie laktacji. Świetnie, jeśli witaminy zawierające ten składnik są też wzbogacone o witaminy B6 i B12, które wspierają wchłanianie kwasu foliowego.  W drugim trymestrze warto włączyć do diety witaminę D, jeśli wcześniej jej nie suplementowaliśmy. Nie należy także zapominać o dostarczaniu kwasu DHA czy jodu. Kobiety w ciąży często zmagają się z anemią, dlatego po konsultacji z lekarzem, warto włączyć do diety także suplementy zawierające żelazo.

Jakich witamin nie wolno przyjmować w ciąży?

Witamina, której przedawkowanie może być niebezpieczne dla kobiet ciężarnych, to witamina A. Pomimo swoich dobroczynnych właściwości, jej nadmiar może być niebezpieczny dla rozwijającego się płodu, przyczyniając się do rozwoju wodogłowia, małogłowia, wad wrodzonych twarzoczaszki czy też chorób układu krążenia. Spożywając odpowiednią ilość surówek a w szczególności marchwi, z powodzeniem jesteśmy w stanie zapewnić sobie odpowiednią dawkę witaminy A, która nie będzie zagrażała płodowi, dlatego nie ma potrzeby jej dodatkowej suplementacji.

Jakie witaminy suplementować w pierwszym trymestrze ciąży?

Już od pierwszych tygodni ciąży, warto do diety włączyć suplementy i składniki zawierające witaminę C, witaminy B6 i B12, jod, żelazo czy kwas DHA. Kluczowy w tym okresie jest jednak kwas foliowy, którego przyjmowanie od początku ciąży ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój płodu. 

Zaufane Opinie IdoSell
4.70 / 5.00 3404 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-12-08
Wszystko ok
2022-12-08
Wszystko na najwyższym poziomie
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel