Jak wspierać odporność ucznia i przedszkolaka?

2021-09-21
Jak wspierać odporność ucznia i przedszkolaka?

Nauka nowych czynności w przedszkolu i przyswajanie wiedzy w szkole to dla twojego dziecka ogromne wyzwanie. By miało siłę się uczyć i jednocześnie rosnąć, musi być zdrowe. Do tego niezbędny jest sprawnie działający układ odpornościowy, który ochroni dziecko przed infekcjami.

Problem w tym, że rozwój systemu immunologicznego małego człowieka trwa aż do 12 roku życia [1]. Nim dziecko osiągnie ten wiek, jego organizm potrzebuje pomocy, by skutecznie bronić się przed atakiem wirusów i bakteriiJakie wsparcie dla odporności dziecka jest najlepsze?

1. Dieta wspierająca odporność dziecka

To, co ląduje na talerzu dziecka, jest kluczowe w walce o jego odporność. Dziecko potrzebuje mnóstwa składników odżywczych – by jednocześnie rozwijać się i bronić przed infekcjami.

Jak zdrowo karmić przedszkolaka i ucznia?

• Podawaj dziecku 5 posiłków dziennie

3 główne i 2 mniejsze (drugie śniadanie i podwieczorek). Dzięki temu organizm przez cały dzień otrzyma stopniowo porcje energii. A dziecko nie będzie szukać jej w słodyczach.

• Nie przekarmiaj

Dziecko powinno jeść tyle, by zaspokoić głód. Jeżeli musi jeść więcej, rozregulowują się jego naturalne mechanizmy odczuwania głodu i sytości. Wtedy może zacząć kojarzyć jedzenie z przykrością. Będzie więc go unikać, co może doprowadzić do niedożywienia. Dziecko może także zacząć się przejadać, co doprowadzi do otyłości, zagrażającej jego zdrowiu.

• Zadbaj, by połową porcji każdego głównego posiłku były świeże warzywa

Zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Do tego błonnik z warzyw powoduje, że dziecko lepiej trawi i dłużej czuje się najedzone.

Nie zapominaj o białku

To budulec dla rosnącego organizmu. Podawaj dziecku produkty mleczne, chude mięso (zwłaszcza drób) i tłuste ryby.

• Przypominaj o piciu

Najlepiej, gdyby dziecko wypijało mniej więcej szklankę wody co 1,5-2 godziny. Uwaga: sok owocowy czy warzywny to dla organizmu nie napój, ale słodka przekąska. Podaj go na drugie śniadanie lub podwieczorek.

• Kontroluj spożycie słodyczy

Według norm żywienia dziecko powinno zjadać 20-25 g sacharozy (cukru) dziennie. Czyli tyle, ile znajduje się w 2 czubatych łyżeczkach cukru, 5 landrynkach, 4 kostkach czekolady, ok. ¼ batonika [2].

• Uzupełnij menu dziecka kiszonkami

Produkty fermentowane korzystnie wpływają na zdrowie mikroflory jelitowej. A równowaga wśród bakterii w jelitach dziecka pomaga w produkcji przeciwciał, które walczą z niosącymi choroby wirusami i bakteriami [3]. WAŻNE: Z badań wynika, że regularne spożywanie produktów zawierających bakterie probiotyczne zwiększa odporność i zmniejsza ryzyko zachorowania na infekcje wirusowe [4].

Co jednak, jeśli twój maluch nie chce jeść produktów kiszonych (a wiele dzieci ich nie lubi)? Możesz podawać dziecku probiotyki w preparacie ProbioFlora Kids.  W każdej kapsułce znajduje się aż 14 szczepów bakterii, które wspierają układ odpornościowy dziecka. Twoje dziecko nie lubi łykać tabletek? Nie ma problemu – możesz wsypać zawartość kapsułki do napoju lub posiłku o temperaturze pokojowej.

2. Suplementacja, która pobudza odporność dziecka

Odporność małego człowieka jest jest jak mur, chroniący je przed zarazkami. Cegiełkami, z których ten mur jest zbudowany, są witaminy. Dla układu immunologicznego dziecka szczególnie ważne są:

• Witamina A

Jej niedobór zaburza pracę układu odpornościowego. U dzieci może prowadzić do problemów z grasicą, śledzioną i węzłami chłonnymi [5].

• Witamina C

Działa pobudzająco na pracę układu odpornościowego. Gdy dziecko choruje, jego organizm szybciej zużywa zapasy witaminy C, które przechowuje w komórkach zwanych leukocytami. Dlatego zaleca się, by jesienią i zimą zwiększyć w diecie dziecka ilość warzyw i owoców bogatych w witaminę C, lub ją suplementować [5].

• Witamina E

Wspiera wzrost komórek i zapobiega procesom zapalnym. Warto podawać ją dziecku, bo wspiera korzystne działanie witaminy C na układ odpornościowy.

• Witamina D

Najważniejsza dla odporności dziecka! Witamina D zwiększa tzw. odporność swoistą (którą dziecko nabywa po kontakcie z wirusem czy bakterią) i nieswoistą, (tą, którą maluch ma od urodzenia) [5]. Szacuje się, że w Polsce niedobór witaminy D ma aż 75% dzieci, dlatego lekarze zalecają jej regularną suplementację u dzieci od października do kwietnia. Wartym uwagi suplementem jest Ekamedica Witaminy Junior A+D3+E+K2Mk7. Zawiera on nie tylko naturalną witaminę D3 pochodzącą z lanoliny, lecz także witaminy A i E (z oleju słonecznikowego). Dodatkowo znajdziesz w nim witaminę K2Mk7, która wpływa na wzrost zdrowych kości u dzieci.

3. Odpowiednia ilość snu

By organizm dziecka mógł pracować, musi być nie tylko zdrowy, ale i wypoczęty. Dziecko w pełni odpoczywa, tylko śpiąc – wtedy regenerują się mięśnie i narządy wewnętrzne, a mózg porządkuje wiedzę z całego dnia. Jeżeli dziecko śpi za krótko, w jego organizmie zwiększa się poziom związków sprzyjających stanom zapalnym, a układ odpornościowy zaczyna gorzej pracować [6].

Jak długo powinny spać dzieci, by ich organizm miał siłę walczyć z atakującymi je bakteriami i wirusami?

Przedszkolak – 11-13 godzin snu

Dzieci do 5 roku życia powinny także drzemać w ciągu dnia (potem stopniowo same z takich drzemek rezygnują). W usypianiu dziecka pomoże relaksujący rytuał zasypiania – chłodny i ciemny pokój z małą lampką nocną, czytanie bajki, ulubiona przytulanka. Pomocny może być także kojący zapach, np. Sprayu Słodki Sen Love Boo. To specjalna kompozycja naturalnych olejków zapachowych lawendy, rumianku i paczuli. Wystarczy spryskać nią pościel bądź łóżeczko dziecka. Zapach olejków wpłynie kojąco na układ nerwowy malucha, uspokoi go i ułatwi mu zaśnięcie.

Uczeń – 10-11 godzin snu

Tyle czasu potrzebuje organizm ucznia, by odpocząć po trudach nauki. Zaśnięcie ułatwi dziecku odcięcie od elektronicznych bodźców (telewizor, tablet, komputer, telefon) przynajmniej na godzinę przed wyznaczoną porą pójścia spać.

***

Chcesz wiedzieć, jakie suplementy pomogą dziecku w nauce? PRZECZYTAJ >>

Źródła: [1] https://diag.pl/pacjent/odpornosc-czyli-jak-to-wszystko-dziala/ [2] Sarnecki J.: Cukry w diecie niemowląt, dzieci i nastolatków. Standardy Medyczne https://www.standardy.pl/newsy/id/189 [3] Ouwehand A.O. at al.:Probiotics: an overview of beneficial effects. Lactic Acid Bacteria: Genetics, Metabolism and Applications pp 279-289. [4] King S. et al.: Effectiveness of probiotics on the duration of illness in healthy children and adults who develop common acute respiratory infectious conditions: a systematic review and meta-analysis.Br. J. Nutr. 2014 Jul 14;112(1):41-54. [5] Kościej A. i wsp.: Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci. Probl. Hig. Epidemiol. 2017, 98(2): 110-117. [6] https://onkodietetyka.pl/czy-sen-wplywa-na-odpornosc-organizmu/

 

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2021

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.70 / 5.00 1095 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-10-30
Błyskawiczna wysyłka! duże
2020-11-01
OK
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel