Jak dbać o skórę w sezonie grzewczym?

2021-11-16
Jak dbać o skórę w sezonie grzewczym?

Jesień i zima to ciężki czas dla skóry. Składają się na to aż trzy powody. Po pierwsze otrzymuje mniej witamin i składników odżywczych – twoja dieta jest uboższa w świeże warzywa i owoce. Po drugie, każde wyjście na zewnątrz to starcie z pogodą – a śnieg, deszcz i wiatr są czynnikami podrażniającymi i wpływającymi niekorzystnie na stan każdej cery. Po trzecie skóra cierpi także, gdy już dotrzesz do pracy czy wrócisz do domu. Powodem jest ogrzane i często nadmiernie wysuszone powietrze w pomieszczeniach, które fatalnie wpływa na kondycję skóry.

Wszystko to powoduje, że w sezonie grzewczym skóra zaczyna mocno protestować. Najczęściej reaguje zbytnim wysuszeniem i nieprzyjemnym uczuciem „ściągnięcia”. Do tego błyskawicznie się podrażnia, piecze i szczypie, pojawiają się na niej zaczerwienienia, szarzeje i matowieje. Jak zapobiec tym nieprzyjemnym sensacjom i dostarczyć skórze odpowiedniego nawilżenia przez cały sezon grzewczy?

1. Stosuj dietę nawilżającą i odżywiającą skórę „od środka”

 Pij co najmniej 8 szklanek wody dziennie

Niemal 20% wody krążącej w ludzkim organizmie znajduje się w skórze (z czego aż blisko 75% w skórze właściwej). Właściwe nawodnienie to podstawa dbania o zdrową skórę –poprawia przepływ krwi w naczyniach kapilarnych skóry, dzięki czemu poprawia się jej ukrwienie, elastyczność i jędrność.

Ile powinnaś pić, by dobrze nawodnić skórę? Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żywności uznaje, że dziennie powinniśmy wypijać ok. 2-2,5 l płynów (najlepiej wody). Możesz mieć wyższe zapotrzebowanie na nawadnianie jeśli:

- intensywnie ćwiczysz

- pijesz dużo kawy/mocnej herbaty (zawarta w nich kofeina działa moczopędnie)

- spędzasz dużo czasu w ogrzewanych/klimatyzowanych pomieszczeniach

- zażywasz leki moczopędne

- jesteś w ciąży/karmisz dziecko piersią.

Nie jesteś pewna, ile wody powinnaś wypijać dziennie? Możesz wyliczyć to przyjmując, że na każdy kilogram ciała powinno przypaść 30 ml wody. Czyli, jeśli ważysz60 kg, powinnaś wypijać co najmniej 1.8 l wody dziennie [1]. Co najmniej – latem i w sezonie grzewczym należy pić więcej.

 Jedz warzywa i owoce sezonowe

Najlepiej te, które są aktualnie dostępne w naszej strefie klimatycznej – pochodzą z najmniej „wspomaganych” upraw, czyli są najzdrowsze i zawierają największą ilość wartościowych składników odżywczych. Skóra lubi zwłaszcza:

- marchew – superźródło beta-karotenu, które nasz organizm przekształca w witaminę A, niezbędną dla zachowania zdrowej skóry, nazywaną „witaminą młodości”; w marchewce znajdziesz też witaminy E, K i B6, niacynę, kwas foliowy,

- jabłka – są pełne witamin (C, A, B1, B2, B3, B5, B6, E, K , J),  antyoksydantów (beta-karoten, luteina, flawonoidy) i minerałów (wapń, żelazo, miedź, sód, jód, potas, cynk, magnez, mangan, fluor, siarka czy fosfor), 

- dynia – skarbnica witamin z grupy B, a także witamin A, C, E, K, PP i beta-karotenu; skóra doceni ją także za obecność m.in. wapnia, żelazą, magnezu, fosforu, potasu, sodu i cynku.

• Suplementuj niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)

Ludzki organizm ich nie wytwarza, więc musisz dostarczać je sobie z pożywieniem. Dlaczego to ważne? Bo NNKT mają duże znaczenie dla zdrowia skóry:

- biorą udział w produkcji sebum,

- hamują proces utraty wody,

- opóźniają proces rogowacenia naskórka.

Ich zbyt niski poziom może powodować wysuszenie, szorstkość i łuszczenie się skóry.  NNKT znajdziesz m.in. w olejach z wiesiołka i awokado, a także migdałowym, lnianym, czy z kiełków pszenicy [2]. Wart polecenia jest szczególnie olej z wiesiołka, który można suplementować w postaci kapsułek. Jak wynika z badań, jest on dobrym źródłem kwasów tłuszczowych omega-6, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania skóry. Jest stosowany także w profilaktyce i leczeniu schorzeń dermatologicznych [3].  

2. Zadbaj o odpowiednią wilgotność i temperaturę powietrza w domu

 Ustaw grzejniki tak, by w domu było ok. 18-22°C

A najlepiej 18°C w sypialni, 20-22°C w salonie i 24°C w łazience – takie temperatury dają komfort naszemu organizmowi i pozwalają na zachowanie optymalnej wilgotności powietrza, która nie wysusza skóry.

• Korzystaj z nawilżaczy powietrza

Przyjmuje się, że najzdrowsza jest wilgotność powietrza rzędu 40-60%. Warto jednak pamiętać, że na poziom wilgotności powietrza wpływa temperatura w pomieszczeniu. Im cieplej tym wilgotność powinna być bliższa wartościom 45-55%. W chłodniejszych, takich jak sypialnia, pomieszczeniach optymalna wilgotność to ok. 60%.

3. Nawilżaj i odżywiaj skórę odpowiednią pielęgnacją

 • Oczyszczaj skórę twarzy preparatami o delikatnym działaniu

W sezonie grzewczym najlepiej zrezygnuj z mycia twarzy mydłem i wodą. Zwłaszcza silnie zasadowe mydła mogą wpływać niekorzystnie na skórę – podwyższają jej pH  i zaburzają gospodarkę hydrolipidową. Podrażniać cerę może także twarda lub zbyt ciepła woda. Jeżeli już masz silnie przesuszoną skórę, do jej oczyszczania stosuj dermokosmetyki do skóry suchej, najlepiej mające pH 5,5, pozbawione substancji alergizujących i drażniących [4].

Do kąpieli i pod prysznic używaj kosmetyków nawilżających

Takie, które nie zniszczą naturalnej bariery hydrolipidowej naskórka i nie spowodują dalszego przesuszenia. Należy do nich Żel pod prysznic micelarny, głęboko nawilżający Yappco Polecany zwłaszcza do pielęgnacji skóry suchej i odwodnionej. Dlaczego? Ponieważ zawiera m.in. kwas gamma-poliglutaminowy (γ-PGA),naturalną substancję nowej generacji, która ma udowodnione klinicznie i dermatologicznie silne właściwości nawilżające (wielokrotnie silniejsze niż kwas hialuronowy!). Kwas ten stymuluje także produkcję naturalnego czynnika nawadniającego (NMF) znajdującego się w warstwie rogowej naskórka. Hamuje również przeznaskórkową utratę wody (TEWL) i wzmacnia barierę hydrolipidową skóry.

Rób kuracje z masła shea

To 100% natury i 100% dobra dla przesuszonej skóry! W sezonie grzewczym masło shea ma kilka zastosowań, dzięki którym pomoże ci się uporać z przesuszoną skórą. Możesz je stosować:

- jako krem na noc do twarzy – najlepiej stosuj je naprzemiennie z bogatym, odżywczym kremem na noc lub aplikuj przynajmniej dwa razy w tygodniu; możesz też zrobić sobie kilkudniową „nocną” kurację masłem – ma ono silnie nawilżające działanie, zawiera witaminy A i E, regeneruje podrażnioną skórę, łagodzi zmiany alergiczne,  

- jako balsam do ciała po kąpieli – przynajmniej raz w tygodniu,

- jako tłusty krem ochronny na twarz i dłonie, gdy wychodzisz na mróz,

- jako balsam na spierzchnięte usta,

- jako „nawilżacz” do kąpieli – rozpuść porcję masła w wodzie w wannie (nie używaj później kosmetyków do mycia, pozwól tłustej warstwie zostać na skórze),

- jako krem do suchej skóry dłoni/stóp, najlepsze rezultaty da wsmarowanie warstwy masła w skórę i założenie na noc rękawiczek/skarpetek.

Dla większej skuteczności wybieraj nierafinowane masło shea (rafinowane traci części swoich właściwości), np. Masło Shea Pure 100% Natural Shamasa 

Stosuj preparaty zawierające substancje pielęgnujące suchą skórę

Kosmetyki do pielęgnacji suchej bądź przesuszonej, odwodnionej skóry powinny zawierać:

- składniki zatrzymujące wodę, np.: aloes, glicerynę roślinną, wyciągi z alg, alantoinę, kwas hialuronowy, wyciągi/ekstrakty z oczaru wirginijskiego, melisy, rumianku, kwas mlekowy, mocznik, hydrolizaty protein (kolagen, elastyna) i śluzy roślinne,

- składniki wygładzające i natłuszczające: oleje z awokado, ogórecznika, wiesiołka, słodkich migdałów, kiełków pszenicy, kokosowy,

- składniki kojące: alantoinę, wyciągi/ekstrakty z melisy, malwy, mimozy, nagietka, drzewa sandałowego, a także pantenol, bioflawonoidy i śluzy roślinne otrzymywane z prawoślazu, żywokostu, nasion lnu lub aloesu,

- korzystne dla skóry witaminy A, C, E, B5 [2].

W kosmetykach dla skóry suchej cenne są także olejek arganowy, masło shea i wosk pszczeli. Znajdziesz je w Odżywczym kremie do ciała dla skóry suchej i bardzo suchej Gamarde. Krem przynosi natychmiastowe nawilżenie, wygładza skórę, redukuje swędzenie i efekt ściągnięcia skóry dzięki zawartości m.in.:

- organicznego olejku arganowego mającego właściwości odżywcze, regenerujące i przeciwstarzeniowe;

- wody termalnej Gamarde, która koi i łagodzi podrażnienia spowodowane uszkodzeniem bariery hydrolipidowej;

- masła shea zmiękczającego i wygładzającego wysuszoną skórę;

- witaminy E przywracającej jędrność skórze;

- wosku pszczelego wzmacniającego funkcje ochronne skóry.

***

ARTYKUŁY, KTÓRE RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

Suche dłonie i stopy - jak pozbyć się problemu? PRZECZYTAJ >>

Jak odżywić i nawilżyć suchą skórę? PRZECZYTAJ >>

Jak powinna wyglądać pielęgnacja skóry zimą? PRZECZYTAJ >>

Woda w kremie, czyli „drink“ dla skóry PRZECZYTAJ >>

***

Źródła:

[1] https://www.akademiadietetyki.pl/dietetyka/rola-wody-w-organizmie-ile-nalezy-pic/

[2] https://cosmetologia.pl/pielagnacja-suchej-skary-931.html

[3]  Kaźmierska A., Gawor E.: Wpływ oleju z wiesiołka na skórę, ze szczególnym uwzględnieniem działania kwasu gamma-linolenowego (GLA), Kosmetologia Estetyczna, 4/2015/vol. 4

[4] Krajewska J.: Pielęgnacja skóry suchej i podrażnionej. Lek w Polsce. Vol 25, nr. 04’15 (287).      

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2021

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.69 / 5.00 1141 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-12-04
Szybka, bezproblemowa realizacja zamówienia. Produkty dopiero w trakcie testowania ale pierwsze wrażenie naprawdę fajne.
2020-12-11
OK
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel