Terapia światłem – jak działa lampa antydepresyjna?

2021-10-05
Terapia światłem – jak działa lampa antydepresyjna?

Czy lampa antydepresyjna naprawdę wpływa na nastrój?

Jesienią i zimą stajesz się ospała, trudniej ci się skoncentrować i często masz zły humor? Wypróbuj lampę antydepresyjną. Jej światło pomoże „rozruszać” twój mózg, który do normalnej pracy potrzebuje dużo słońca. Sprawdź, dlaczego i jak fototerapia może poprawić twoje samopoczucie.

Dni się skracają. Coraz rzadziej widzisz słońce, a wieczory wolisz spędzać na kanapie. W połowie listopada jesteś już pewna – nie chcesz wychodzić spod koca aż do wiosny. Znasz to uczucie, gdyż towarzyszy ci każdej jesieni i zimy? Zapewne jesteś jedną z tych osób, które szczególnie silnie reagują na jesienno-zimowe ciemności. Według badań, na zimową depresję cierpieć może aż do 10% społeczeństwa (kobiety czterokrotnie częściej niż mężczyźni!) [1]. Co siódmą osobę zaś dotyka „pocałunek Królowej Śniegu”, czyli stan, który nie świadczy jeszcze o depresji, ale jest efektem zimowego obniżenia nastroju. Nic w tym dziwnego – w jesienne i zimowe pochmurne dni do twojego mózgu dociera aż dwu- trzykrotnie mniej światła niż ma to miejsce wiosną. I – uwaga – aż 100 razy światła mniej, niż latem podczas opalania się na plaży! Jak wynika z badań, słońce to jeden z najważniejszych naturalnych „dopalaczy” dla ludzkiego mózgu. Dlaczego tak jest?

Jak światło wpływa na samopoczucie?

Wystawienie na dzienne światło pomaga mózgowi harmonizować rytmy snu i czuwania. Gdy światła w dzień jest dużo, a potem nadchodzi noc, mózg dostaje jasny sygnał „jest ciemno, idziemy spać”. Gdy przez pół dnia panuje półmrok, w mózgu wydziela się melatonina – hormon snu. To przez nią w jesienne popołudnia robisz się senna i ospała. Gdy przez dłuższy czas mózg produkuje za dużo melatoniny, wpływa to na pogorszenie nastroju, a w może wywoływać objawy depresji. Przy małej ilości światła zmniejsza się także ilość impulsów nerwowych w mózgu, które wpływają m.in. na wytwarzanie serotoniny – hormonu szczęścia. To wszystko oznacza, że gdy twój mózg ma za mało światła, twój nastrój nie tylko ulega pogorszeniu, lecz także:

• pracujesz umysłowo z większym trudem i mniej efektywnie,

• masz gorszą koordynację ruchową,

• słabiej działa twoja pamięć,

• trudniej ci się skupić,

• gorzej śpisz.

Jesienią i zimą twój mózg z braku światła działa jakby na zwolnionych obrotach. Nie pomaga mu też to, że współcześnie większość dnia spędzamy w pomieszczeniach zamkniętych. Jeśli nie masz możliwości spędzenia przedpołudnia na zewnątrz, możesz „doświetlić” mózg, korzystając z lampy antydepresyjnej. Jak ona działa i dlaczego może zastąpić ci słońce?

Jak działa lampa antydepresyjna?

Zwykłe lampy, które masz w mieszkaniu, emitują światło o natężeniu ok. 500 luxów (czyli jednostek natężenia światła). Tymczasem słońce w letni dzień świeci z mocą nawet 100 000luxów! Nie ma więc mowy, żeby dostarczyć mózgowi odpowiednią ilość światła za pomocą zwykłego, domowego oświetlenia. Dlatego wymyślono lampy antydepresyjne, które mają moc od 2 500 do 10 000luxów. Co więcej, zainstalowane są w nich filtry promieniowania ultrafioletowego. Oznacza to, że możesz z nich bezpiecznie korzystać – nawet jeśli masz uczulenie na słońce (czyli na promienie UV). Choć lampa antydepresyjna imituje światło słoneczne, to przy jej używaniu nie odniesiesz oparzeń słonecznych. Promienie lampy nie przyśpieszą także procesu starzenia się skóry (co robi zwykłe opalanie).

Jak używać lampy antydepresyjnej?

• Rozpocznij naświetlania lampą, gdy tylko zauważysz pierwsze oznaki jesiennego pogorszenia nastroju.

• Profilaktycznie zacznij korzystać z lampy na tydzień przed zmianą czasu z letniego na zimowy.

• Naświetlaj się dwa razy dziennie – rano i wczesnym wieczorem (najpóźniej na 2 godziny przed snem)

• Włączaj lampę na 30-60 minut. Najlepiej usiądź ok. pół metra przed nią i co parę chwil spoglądaj w jej światło. Lampa emituje łagodne, niedrażniące wzroku światło. Możesz także używać jej jako dodatkowego oświetlenia do czytania, treningu czy nauki. Jeżeli korzystasz z lampy takiej jak Fotovita Lampa antydepresyjna mała FV-10S, siedząc w odległości 50 cm od niej, dajesz mózgowi dawkę 3200 lux. Jeśli usiądziesz oddalona o 75 cm od lampy, moc naświetlania jest mniejsza – 1800 luxów.

Uwaga: z lamp antydepresyjnych nie powinny korzystać osoby zażywające leki wywołujące nadwrażliwość na światło! Jeżeli masz schorzenia narządu wzroku lub cukrzycę, przed skorzystaniem z lampy skonsultuj się z lekarzem okulistą. Pamiętaj także o odstawieniu wszystkich kosmetyków mogących zawierać składniki wrażliwe na światło (np. olejek bergamotowy, wyciąg z arcydzięgla lub dziurawca).

Jakie korzyści poczujesz już po kilku seansach naświetlania lampą antydepresyjną?

Fototerapia, czyli leczenie światłem działa na 80% ludzi. Pierwsze efekty dobrze wykonanych naświetlań powinnaś poczuć już po kilku dniach:

• poprawi ci się nastrój,

• będziesz mniej senna,

• ustabilizuje się twój apetyt (zmniejszy się głód przekąsek i słodyczy – niekontrolowana potrzeba jedzenia cukru i produktów o wysokiej zawartości węglowodanów to jedna z oznak zimowego spadku nastroju).

Jak wykazują badania, już dwutygodniowa fototerapia korzystnie wpływa również na poprawę jakości snu, ułatwia zasypianie, poprawia pamięć, koncentrację i koordynację ruchową. [2].

***

Poznaj też inne sposoby na poprawienie nastroju:

Jak pachnie relaks? PRZECZYTAJ>>

Jakie witaminy, składniki i suplementy działają antystresowo? PRZECZYTAJ>>

Źródła:

[1] Święcicki Ł.: Depresja zimowa — epidemiologia, etiopatogeneza, objawy i metody leczenia. Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2007; 1 (7): 15–21. [2] Pracka D. Pracki. T. i wsp.: Wpływ jasnego światła na parametry psychofizjologiczne pracowników zmiany dziennej. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 

Pokaż więcej wpisów z Październik 2021

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.70 / 5.00 1095 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-11-01
OK
2020-11-03
Polecam
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel