Ile kwasu foliowego w ciąży? Najważniejsze porady o suplementacji dla przyszłych mam

2022-09-06
Ile kwasu foliowego w ciąży? Najważniejsze porady o suplementacji dla przyszłych mam

Nie wiesz, ile kwasu foliowego w ciąży należy zażywać, by osiągnąć jak najlepszy efekt dla dziecka? Sprawdź podpowiedzi naszego eksperta i dowiedz się wszystkiego o ciążowej suplementacji.

 

Spis treści:

  1. Czy można przedawkować kwas foliowy w ciąży? Najważniejsze fakty o suplementacji
  2. Jakie suplementy z kwasem foliowym dla kobiet w ciąży?
  3. Co jeszcze warto suplementować w ciąży?

 

Czy można przedawkować kwas foliowy w ciąży? Najważniejsze fakty o suplementacji

W czasie ciąży wyraźnie powiększa się zapotrzebowanie organizmu kobiety na energię, składniki odżywcze i płyny. I nic dziwnego – organizm przyszłej mamy pracuje za dwie osoby. Nie tylko rozwija się w nim płód i łożysko, a także mocniej pracują płuca i nerki kobiety ciężarnej. Wszystko to sprawia, że jej ciało potrzebuje więcej składników odżywczych – witamin (m.in. A, E, C, B1, B2, B6, B9, B12) i minerałów (m.in. magnezu, żelaza, cynku, miedzi, jodu, selenu, manganu). 

  • Naturalność

Jednak najważniejsze – z punktu widzenia zdrowia dziecka i jego prawidłowego rozwoju w brzuchu mamy – jest zapewnienie ciężarnej odpowiedniej ilości witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego, czyli witaminy B9. Ile kwasu foliowego w ciąży należy suplementować? Czy zbyt duża dawka kwasu foliowego w ciąży może zaszkodzić? Po co właściwie brać kwas foliowy w ciąży, do kiedy zażywać suplement? Zaraz odpowiemy na wszystkie te pytania!

  • Naturalność

Jaką rolę w rozwoju dziecka pełni kwas foliowy?

Jeśli zastanawiasz się, czy brać kwas foliowy w ciąży, odpowiedź jest tylko jedna: TAK! Kwas foliowy, nazywany również witaminą B9, folacyną lub folianem, po raz pierwszy został wyizolowany przez naukowców w 1914 roku – z liści szpinaku. Od łacińskiej nazwy liści (folium) pochodzi też jego nazwa. Możesz przyswajać go z pożywienia, a jego najbogatsze źródła to: brokuły, szpinak, brukselka, szparagi, kapusta włoska, rośliny strączkowe, ziarna zbóż, drożdże i żółtka jaj. 

Trzeba jednak pamiętać, że bioprzyswajalność naturalnych folianów jest mniej więcej o połowę mniejsza niż syntetycznego kwasu foliowego, który cechuje się niemal całkowitą wchłanialnością. Właśnie dlatego zaleca się, by przyszłe mamy stosowały suplementację kwasu foliowego. Po co jest on potrzebny? Kwas foliowy jest niezbędny do wytworzenia ochronnej otoczki na włóknach nerwowych płodu. Jego odpowiedni poziom zmniejsza ryzyko wystąpienia u dziecka wad wrodzonych związanych z niewłaściwym zamykaniem cewy nerwowej (to struktura, z której w późniejszym okresie ciąży powstaje mózg i rdzeń kręgowy dziecka).

Jaką rolę w rozwoju dziecka pełni kwas foliowy?

Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowych podziałów komórkowych w ciele płodu. Jego suplementacja znacząco zmniejsza również ryzyko, że maluch będzie cierpiał na wady serca lub układu moczowego bądź rozszczep podniebienia. Obniża także ryzyko wystąpienia u ciężarnej stanu przedrzucawkowego, czyli tzw. zatrucia ciążowego, które w ciężkich przypadkach wymaga wywołania wcześniejszego porodu bądź nawet przerwania ciąży.

Kwas foliowy w ciąży – dawka. Ile kwasu foliowego w ciąży należy zażywać?

Suplementacja kwasu foliowego w ciąży powinna zawsze odbywać się pod kontrolą lekarza i według ściśle ustalonych dawek. Jakie to dawki? Kwas foliowy – ile przed ciążą należy go zacząć zażywać?

 Ile kwasu foliowego w ciąży należy zażywać?

Jaka jest zbyt duża dawka kwasu foliowego w ciąży?

Czy można przedawkować kwas foliowy w ciąży? Czy dla lepszego wchłaniania należy zażywać go o konkretnej porze? Pytamy o to naszego eksperta:

 Jaka jest zbyt duża dawka kwasu foliowego w ciąży?

Warto pamiętać także o tym, że – jak się szacuje – aż u 30-40% osób w populacji europejskiej może występować mutacja genu MTHFR, która sprawia, że ich organizmy dużo gorzej przyswajają kwas foliowy – nawet aż o 70%. Dlatego zalecane jest suplementowanie kwasu foliowego w formie aktywnej. Taką formą jest np. L-metylofolian wapnia. Ta metylowana forma kwasu foliowego nie wymaga przetwarzania przez organizm i jest przyswajalna nawet dla osób z mutacją genu MTHFR.

Kwas foliowy w ciąży – do kiedy zażywać?

Do kiedy brać kwas foliowy w ciąży? Kwas foliowy należy suplementować nie tylko przez cały okres ciąży, ale także w połogu i podczas karmienia piersią. Dlaczego? Poród to ogromny wysiłek dla organizmu kobiety i potrzebuje on czasu, by dojść do siebie. Suplementacja kwasu foliowego po porodzie jest niezbędna do prawidłowej pracy układu nerwowego świeżo upieczonej mamy i dla właściwej pracy jej układu krążenia.

Kwas foliowy w ciąży – do kiedy zażywać?

Jakie suplementy z kwasem foliowym dla kobiet w ciąży?

Wiesz już, ile kwasu foliowego w ciąży należy zażywać. W jakich preparatach go znajdziesz? Do wyboru masz suplementy jednoskładnikowe (zawierające wyłącznie kwas foliowy) lub preparaty złożone, w których znajdziesz kilka składników (np. witamin i minerałów).

Wśród preparatów jednoskładnikowych warto wypróbować kwas foliowy Yango (odpowiedni także dla wegan – kapsułki są wykonane z celulozy roślinnej) lub metylowany kwas foliowy. Jeśli szukasz preparatów wieloskładnikowych, wypróbuj tabletki do ssania z kwasem foliowym i witaminą B12, spray do ust o miętowym smaku, który nie tylko zawiera kwas foliowy, ale także zapobiega ciążowym nudnościom lub kwas foliowy z żelazem w postaci tabletek musujących.

Co jeszcze warto suplementować w ciąży?

Kwas foliowy to nie jedyny składnik, jaki warto suplementować w ciąży. Poza nim zaleca się suplementację także:

  • jodu – jest on niezbędny m.in. do syntezy hormonów tarczycy, warunkujących prawidłowy wzrost i rozwój płodu;
  • witaminy D3 – jej niedobór może wiązać się z objawową krzywicą u dziecka, niską masą i długością urodzeniową noworodka oraz jego zbyt wolnym wzrostem do 1. roku życia;
  • kwasów omega-3 – korzystnie wpływają one na rozwój ośrodkowego układu nerwowego u dziecka, zmniejszają także ryzyko przedwczesnego porodu, cukrzycy typu I i depresji poporodowej.

Co jeszcze warto suplementować w ciąży?

Do niedawna zalecano wszystkim ciężarnym także suplementację żelaza, ponieważ aż u 75-95% kobiet w ciąży wykrywa się niedokrwistość wynikającą z niedoboru tego mikroelementu. Według najnowszych zaleceń dziś powinno się jednak wdrażać suplementację żelazem tylko w konkretnych przypadkach:

  • przed 16. t.c. u kobiet z wynikami Hb < 11 g/dl i obniżonym stężeniem ferrytyny;
  • w ilości do 30 mg/d u kobiet bez anemii, ze stężeniem ferrytyny poniżej 60 mcg/l po 16. tygodniu ciąży.

Wiedząc, ile kwasu foliowego w ciąży najlepiej zażywać, możesz wybrać najlepszy produkt dla siebie. Preparaty jedno- i wieloskładnikowe z kwasem foliowym, a także wiele innych suplementów, kosmetyków i akcesoriów dla kobiet w ciąży znajdziesz w ofercie Nabea. Na naszym blogu przeczytasz zaś o tym, jak młode mamy powinny pielęgnować urodę i jak ubrać maluszka na spacer i do snu – zapraszamy do lektury i na zakupy!

 


 Bibliografia:

  1. Cieślik E., Kościej A.: Kwas foliowy-występowanie i znaczenie, Problemy Higieny i Epidemiologii 2012, 93 (1): 1-7.
  2. Wiśniewska K., Wysocki J.: Kwas foliowy i jego znaczenie w pierwotnej profilaktyce wrodzonych wad rozwojowych. Wrodzone wady rozwojowe w Polsce w latach 2003-2004-Dane z Polskiego Rejestru Wrodzonych Wad Rozwojowych. UM, Poznań 2010.
  3. Yadav U., Kumar P., Yadav S.K., Mishra O.P., Rai V.: Polymorphisms in folate metabolism genes as maternal risk factor for neural tube defects: an updated meta-analysis. Metab. Brain Dis. 2015; 30 (1): 7-24.
  4. Zhang T., Lou J., Zhong R. i wsp.: Genetic variants in the folate pathway and the risk of neural tube defects: a meta-analysis of the published literature. PLoS One. 2013; 8 (4): e59570.
  5. Halimi S.: Oral versus parenteral iron therapy for correction of iron deficiency anaemia in pregnancy. Gomal Journal of Medical Sciences. 2011; 9 (1).
  6. Misiorowska J., Misiorowski W.: Rola witaminy D w ciąży. Postępy Nauk Medycznych 2014, 27; 12.
  7. Lopez-Garcia E., Schulze M., Manson J.: Consumption od n-3 fatty acids in related to plasma biomarkers of inflammation and endothelial activation in women. Journal of Nutrition, 2004; 134: 1806-1811.
Pokaż więcej wpisów z Wrzesień  2022

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.70 / 5.00 2802 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-28
Długi okres oczekiwania na zamówienie, opakowanie za duże jak na paczkomat (pudełko w połowie puste, wypchane folią bąbelkową), kurier wcisnął jakoś tę paczkę na samą górę, ale ja nie byłam w stanie wysunąć paczki, musiałam kluczami rozedrzeć karton i wyjmować każdą rzecz po kolei
2022-09-26
Obsługa na najwyższym poziomie, natomiast od złożenia zamówienia do otrzymania przesyłki minęło 7 dni. Trochę długo...
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel