Biotyna – dla urody skóry, włosów i paznokci

2022-11-15
Biotyna – dla urody skóry, włosów i paznokci

Spis treści:

  1. Czym jest i na co jest dobra biotyna?
  2. Jakie są objawy niedoboru biotyny?
  3. Dlaczego warto suplementować biotynę i jak to robić?
  • Naturalność

Czym jest i na co jest dobra biotyna?

Biotynę nazywa się także witaminą H lub witaminą B7 i mówi się o niej, że to „witamina urody”. To prawda – jest to jedna z witamin, która ma znaczący wpływ na kondycję i wygląd Twojej skóry, włosów i paznokci. To oczywiście nie są jedyne funkcje, jakie pełni w organizmie. Obecność biotyny jest istotna także dla przebiegu wielu kluczowych dla Twojego zdrowia procesów. Biotyna:

  • Naturalność
  • wpływa na syntezę kwasów tłuszczowych;
  • rozkłada aminokwasy;
  • bierze udział w przekształcaniu różnych cząsteczek (aminokwasów, gliceroli, mleczanów) w glukozę –  co sprawia, że masz we krwi stały poziom cukru (u osób z cukrzycą typu II  wespół z chromem obniża poziom cukru);
  • podobnie jak inne witaminy wpływa na procesy wytwarzania komórek układu odpornościowego;
  • wspomaga prawidłową pracę tarczycy;
  • aktywuje fagocytozę (podczas której komórki układu odpornościowego niszczą i pochłaniają atakujące Twój organizm patogeny);
  • neutralizuje wolne rodniki;
  • wspiera tworzenie i dojrzewanie czerwonych krwinek w szpiku kostnym, a także produkcję hemu (składnika nadającego krwi czerwoną barwę); 
  • wiąże tlen i ułatwia jego transport do komórek;
  • wpływa na prawidłową krzepliwość krwi.

Biotynę zalicza się do składników odżywczych niezbędnych dla zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, po spożyciu wchłania się w jelicie cienkim, gdzie jest syntetyzowana przez mikroflorę jelitową. Ludzki organizm w zasadzie nie potrafi jej magazynować (udaje się to tylko w niewielkiej ilości w wątrobie). Nadmiar biotyny opuszcza Twój organizm wraz z moczem, co  oznacza, że do zachowania jej prawidłowego poziomu musisz dostarczać ją sobie z dietą lub poprzez suplementację. 

Biotyna – niezbędna dla zdrowia skóry, paznokci i włosów

Biotyna ma w składzie siarkę, niezbędną do budowy keratyny, która jest najważniejszym budulcem Twojej skóry, włosów i paznokci. Jak dokładnie działa witamina H?

  • W skórze – wpływa na wzrost i kondycję naskórka, tłuszczową przemianę materii i zawartość tłuszczu w komórkach skóry, dzięki czemu zapobiega powstawaniu zmian skórnych (m.in. w przebiegu łuszczycy, wysypek, łojotokowego zapalenia skóry). Reguluje funkcjonowanie gruczołów potowych i łojowych, a więc wpływa stabilizująco na nadmierne przetłuszczanie się włosów i skóry. Nadaje skórze blasku i poprawia jej koloryt.
  • W paznokciach – suplementacja biotyny zwiększa grubość płytki paznokci i polepsza ich wytrzymałość na wpływ niekorzystnych czynników. Zmniejsza także tendencję do rozdwajania się paznokci. Polecana jest także w przypadku łamliwych i kruchych paznokci. 
  • We włosach – jeśli masz zbyt niski poziom biotyny Twoje włosy zaczynają być matowe, szybciej się łamią i są mniej odporne na szkodliwe czynniki zewnętrzne. Mogą nawet zacząć wypadać. Suplementacja biotyną odżywia je od wewnątrz, stymuluje wzrost włosów i sprawia, że rosną gęstsze i zdrowsze. 

Jakie są objawy niedoboru biotyny?

Pierwsze oznaki tego, że brakuje Ci biotyny, zobaczysz na skórze. Zacznie być przesuszona (zmiany mogą  nawet przypominać wyglądem te powstające w przebiegu łuszczycy), pojawią się podrażnienia i stany zapalne. Skóra może także stracić zdrowy koloryt i poszarzeć. Niedobory biotyny widać także po paznokciach, których płytka staje cienka i łatwo się kruszy. Pogarsza się kondycja włosów, które mogą zacząć wypadać

Zbyt niski poziom biotyny może objawiać się także słabszą koncentracją, zwiększoną sennością i nawet otępieniem – ale może pojawić się również rozdrażnienie. Podwyższeniu może ulec poziomu cholesterolu we krwi, pojawiają się także bóle i mrowienia mięśni. 

Dlaczego warto suplementować biotynę i jak to robić?

Biotynę możesz dostarczać sobie z dietą – o ile jest zdrowa i właściwie zbilansowana. W czym jest najwięcej biotyny? Jeśli jesz mięso, włącz do swojego menu zawierającą biotynę  wątróbkę i  żółtka jaj. Wegetarianie mogą szukać jej w mąkach: sojowej, ryżowej i pełnoziarnistej. W jakich owocach i warzywach jest biotyna? Znajdziesz ją głównie w warzywach, zwłaszcza w pomidorach, marchewce, kalafiorze i szpinaku. Witaminę H zawierają także orzechy ziemne i włoskie, jak również migdały.  Warto jednak pamiętać, że do prawidłowego syntetyzowania biotyny niezbędny jest zdrowy i dobrze pracujący mikrobiom jelitowy. Tymczasem jego zaburzenia mogą dotyczyć aż 70% Polaków – bo tyle z nas ma nadwagę lub otyłość, które są powiązane z niekorzystnymi zmianami w florze bakteryjnej jelit. Do tego, jak wynika z badania przeprowadzonego na poznańskich studentach, dostarczamy sobie za mało biotyny w diecie. Kobiety średnio spożywały dziennie 7,23 +/- 9,38 mikrograma a mężczyźni 10,27 +/- 15,67 mikrograma, gdy dzienna zalecana norma wynosi 30 mikrogramów. Rozwiązaniem jest więc suplementacja biotyny. W Nabea znajdziesz szereg zawierających ją preparatów – zarówno biotynę w tabletkach w wersji „solo”, w połączeniu np. z kolagenem, krzemem, jak i biotynę w kroplach. Zadbaj o skórę, włosy i paznokcie z Nabea – zapraszamy na zakupy!

Bibliografia:

  1. Kączkowski J.: Podstawy biochemii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2005.
  2. Gawęcki J.: Witaminy, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, 2002.
  3. Sahin K., Tuzcu M., Orhan C., Sahin N., Kucuk O., Ozercan IH., Juturu V., Komorowski JR. Anti-diabetic activity of chromium picolinate and biotin in rats with type 2 diabetes induced by high-fat diet and streptozotocin. Volume 110, Issue 2. 28 July 2013 , pp. 197-205
  4. Badr A. Aldahmash Doaa M. El-Nagar Khalid E. Ibrahim Mahmoud S. Metwaly. Biotin amelioration of nephrotoxicityin streptozotocin-induced diabetic mice. Saudi Journal of Biological Sciences. 2015. 22, 564-569
  5. Colombo V. E., Gerber F., Bronhofer M. et al.: Treatment of brittle fingernails and onychoschizia with biotin: Scanning electron microscopy. J. Am. Acad. Dermatol. 1990;23 (6 Pt 1): 1127-32
  6. Hochman L. G., Scher R. K., Meyerson M. S.: Brittle nails: response to daily biotin supplementation. Cutis. 1993;51(4):303-305
  7. Mock D. M.: Skin manifestations of biotin deficiency. Semin. Dermatol. 1991. Dec;10(4):296-302
  8. Famenini S., Goh C.: Evidence for supplemental treatments in androgenetic alopecia. J. Drugs Dermatol. 2014 Jul;13(7):809-12.
  9. Marlicz W., Łoniewski I.:  Mikroflora jelitowa a otyłość i rak jelita grubego. Gastroenterologia Kliniczna 2012, tom 4, nr 2, 69–78. 
  10. Przysławski J., Bolesławska I., Kaźmierczak A. Ocena poziomu spożycia wybranych witamin wśród młodzieży akademickiej miasta Poznania na tle wyników innych badań. Bromat. Chem. Toksykol. – XLV, 2012, 4, 1183-1189.








Pokaż więcej wpisów z Listopad  2022

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.70 / 5.00 3359 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-12-03
JEST o.k
2022-12-02
Zamowienie dotarło błyskawicznie. Przesyłka - NIESPODZIANKA- opakowanie ekologiczne- łącznie z taśmą ba pudełku ! Brawo!!!!
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel